Laadpaal

Vandaag is de nieuwe laadpaal alvast geplaatst. The Plugin Company verzorgt de plaatsing van de paal (wat weer wordt uitbesteed aan Structon). Omdat de ZOE een jaar op de markt is vond Renault het tijd voor een feestje. Daar hoort een actie bij en dat betekent dat we de laadpaal vergoed krijgen. De vergoeding geldt voor een 1-fase aansluiting (16 ampere = 3,7 kWh).

Wij willen graag een 3-fase aansluiting (11 kWh), de meerprijs betalen we zelf. Het prijsverschil is ruim 400 euro en wordt voornamelijk veroorzaakt door de dure aardlekschakelaar type B.
Voor een 3-fase laadpaal heb je wel een 3-fase huisaansluiting nodig. Volgens The Plugin Company kun je controleren of je een 3-fase aansluiting hebt door op de factuur van de energie leverancier te kijken. Daar staat inderdaad op dat wij een 3 x 25A aansluiting hebben.

Maar helaas, de praktijk was anders. De monteur trekt de meterkast open en ziet ogenblikkelijk dat we geen 3-fase aansluiting hebben. Na diverse telefoontjes met de energie beheerder, Liander in Lelystad, blijkt dat de beheerder geen onderscheid maakt tussen 1 x 40A of 3 x 25A. H’m, nou ja, kunnen we in ieder geval laden want de monteur sluit ‘m eerst op 1 fase aan.