Na de hot chocolate

Nadat ik m’n Signature Hot Chocolate op had bleek de auto inmiddels alweer op 97%lading te zijn. Vooraf was dat nog 40%. Genoeg lading om thuis te komen. Heb de eco stand uitgezet, cruise op 104. Thuis aangekomen had ik nog een range van 50km.
Toch maar weer aan de lader.

image

Volgens de eerste schatting zou het laden 3 uur duren, maar 2 uur later stond de laad indicatie alweer op 99%.

Wijziging van plannen

Was op tijd klaar in Den Haag. Mooi concert daar meegemaakt van het Residentie Orkest met Rick Stotijn als solist op de contrabas.
Mijn broer zit ook over een elektrische auto te denken dus dacht, kom laat ik eens bij hem op bezoek gaan. Den Haag – Gorinchem is 70km. Gorinchem – Lelystad is 100 km. Ook al ziet de ZOE bij vertrek het optimistisch in, geeft een batterij bereik aan van 166km, dat ga ik niet redden op één lading.

Net bij mijn broer vertrokken en zit nu achter een lekkere hot Chocolate bij Starbucks te Meerkerk terwijl de auto aan de snellader hangt. Één van de laatste gratis nadagen van deze lader.

image

Lange rit

Net aangekomen in den Haag voor een contrabas-event. Afstand 110km, voornamelijk snelweg. Bij wegrijden gaf de auto een range aan van 155km (100% vol). Dat liep vrij snel terug. Ik heb de hele route op de eco stand gereden, d.w.z maximaal 96 km/u. In de loop van de rit kwam het verschil tussen range en te rijden afstand te liggen op 35km. Bij Leiden was een stukje snelweg begrensd tot 80km/u waardoor het verschil opliep tot 37km. Bij aankomst was het verschil nog iets opgelopen tot 45km.

image

Gezien de laadsnelheid sta ik aan een 11kW lader. Vreemd genoeg was de parkeergarage met laadpaal nog gesloten op zondagochtend. Dan maar buiten.

Bijna leeg

Vandaag de batterij bijna leeg gereden. Ik had mijn Ipad op de zweefclub in Biddinghuizen laten liggen en wilde die even ophalen. De ZOE gaf aan dat er nog 45 km gereden kon worden, de club is 20 km rijden dus dat moest wel lukken. Bij aankomst op de club was de range inderdaad 20 km afgenomen en kon er nog 25 km gereden worden.
Na mijn Ipad gepakt te hebben kon ik weer plaats nemen in de auto voor de terugweg. Vreemd genoeg was mijn range ineens teruggelopen naar 21 km. Tijdens de rit nam het verschil tussen range en te rijden kilometers langzaam aan weer toe tot 5 km. De navigatiesoftware vond het maar niks en gaf aan dat mijn eindbestemming niet te bereiken was en vroeg een laadpunt toe te voegen. Het laadpunt dat hij voorstelde was echter het laadpunt bij mij thuis haha.

IMG_20140919_084140

Eerst krijg je een low battery signaal. Er gaat een oranje battery lampje knipperen en de range wordt ook in het oranje weergegeven.

IMG_20140919_084335Na een tijdje, weet niet precies wat de grens is,  begint de ZOE ‘m toch te knijpen en geeft een geluidsignaal. Op dat moment wordt er geen range meer aangegeven maar verschijnen er rode streepjes. Het schijnt dat je dan ook verminderd vermogen tot je beschikking hebt, maar dat heb ik niet gemerkt.

Thuis aangekomen gelijk maar aan de lader gezet. De resterende lading bleek nog 5% te zijn. Daar zou ik in principe nog 7,5km mee kunnen rijden.

IMG_20140919_085307

Texel – Lelystad – Terlet – Nijkerk – Lelystad

Vanochtend zijn we teruggereden vanaf Texel naar Lelystad. Thuis de auto gelijk aan de lader gehangen, deze is inmiddels opgewaardeerd naar 11kW. Weet niet meer hoeveel procent lading de accu nog had maar binnen 2 uur was deze weer vol. Voor de zweefvliegclub ZC Flevo zou ik een onderdeel halen bij servicecentre Terlet bij Arnhem. Ik wilde deze rit combineren met een bezoek aan een snellader.

Nadat ik bij Terlet was geweest ben ik onderweg gegaan naar AC Restaurant aan de Amstersedamse weg in Arnhem. Maar ik had eigenlijk nog een groter bereik over dan ik van te voren had ingeschat. Onderweg de plannen aangepast. Ik had nog genoeg kilometers over om de snellader van AC Restaurant Stroe te halen en dat punt kon ik goed combineren met een overwacht bezoek aan mijn ouders in Nijkerk.

Op de site ac-lader.nl het adres gezocht van de snellaadpaal. Maar dat was in eerste instantie niet zo slim. Het adres klopte wel, het restaurant was prima te bereiken via dat adres. Alleen de laadpaal stond op het parkeerterrein welke alleen via de snelweg benaderbaar was. Dus, even omgereden naar de dichtsbijzijnde oprit. Bij aankomst bij de snellader had ik nog ruim 20% lading over.

IMG_20140908_155759 IMG_20140908_155917

Na wat gegeten en gedronken te hebben was de lading alweer toegenomen tot ruim 96%. Volgens de lader was daarvoor 10,82 kWh gebruikt, het leek mij wat weinig, maar ja wat maakt het uit de laadpaal is tot 1 oktober nog gratis.

Op deze lading ben ik doorgereden naar Nijkerk en vervolgens naar huis in Lelystad.

Texel

Dit weekend hebben we familieweekend op Texel. Een ideale lokatie voor een EV. Vanuit Lelystad hebben we voornamelijk 80 km wegen om er te komen, alleen de dijk Lelystad-Enkhuizen is 100km/u max. Kortom lekker zuinig rijden. Lelystad – Den Helder is 90 km, moet dus geen enkel probleem opleveren.

IMG_20140905_181222

Als je in de rij voor  de boot naar Texel staat valt het goed op wat de voordelen van een elektrische auto zijn. Stel je voor dat iedereen elektrisch rijdt, wat een rust en schone lucht, ook voor de boot-werkers.

Op Texel zijn genoeg laadpalen te vinden. Zelfs aan het strand kun je de auto aan het elektriciteitsnetwerk hangen. Alleen de mobiele internetverbinding werkt op Texel niet overal zoals we gewend zijn. Dat is wel vervelend omdat de app dan ook niet kan laten zien waar de laadpalen precies zijn en of ze bezet zijn.

Bij het vakantiehuisje hebben we de noodlaadkabel, net nieuw gehaald, ingezet. Op 230V laden met 10A, dan moet je wel geduld hebben. Niet dat het nodig was om te laden via de noodlaadkabel.