MacCready

Vandaag weer eens in Arnhem gewerkt. Met de ZOE ernaar toe gereden. Het waaide flink vanochtend en had de wind in de kale polder behoorlijk tegen. Tja met die stroomlijn van de ZOE merk je dat behoorlijk in het verbruik. Op de Larserweg reed ik 100km/u met een verbruik op dat moment van 22kW. Dan ben je na en uur en 100 km verder wel door je energie heen.
Ik vroeg mij af of je de theorie van MacCready ook een beetje kan toepassen op autorijden. Is het verstandiger om bij tegenwind juist harder te rijden zodat de tijd dat je last hebt van die tegenwind korter wordt? Maar hoeveel harder moet je dan rijden?
Het lijkt mij wel leuk om eens en snelheids polaire te maken, hoeveelheid energie tegen de rijsnelheid. Ben ook benieuwd naar hoe die zich zal verhouden t.o.v. de snelheids polaire van een Tesla.

Vanochtend voor de snelste route gekozen en overal de maximum toegestane snelheden gereden. Dat leverde een dieptepunt in verbruik op. In Arnhem had ik nog 30%lading over. Is trouwens wel grappig in Arnhem. Het laatste deel van de route is naar beneden de berg af. Vanaf afslag Arnhem op de A50 tot aan Velperweg krijg ik 2 km aan range erbij terwijl die afstand 5km is.

Op de terugweg heb ik de zuinige route gereden. D.w.z via Deelen, Hoenderloo en bij Ugchelen de snelweg A1 op tot afslag Harderwijk. Scheelt ongeveer 10 minuten aan reistijd. Overgebleven acculading 54%. Behoorlijk verschil dus.

Ik kwam er vandaag achter dat de laadpaal op het werk langzaam begint.

image

Bij de start van het laadproces voorspelde de ZOE een laadtijd van 11u en 40 min. Ik was nog even bezig met het instellen van de comfort timer, zodat de auto vast lekker warm is bij vertrek, waarna de laadtijd indicatie versprong naar ruim 6 uur.

image

Je kan jammer genoeg bij de ZOE niet zien met welke capaciteit er geladen wordt.

Kilometerstand 6273

image
Mijn vader bewondert Sarah.

In Amersfoort heb ik geladen van 48% naar 85%. Had daarna een range van 115km. Vervolgens naar mijn zus in Baarn gereden om haar 50e verjaardag te vieren.

Na het eten alweer snel vertrokken om Martijn in Dronten op te halen. Was een redelijk zuinige rit ivm werkzaamheden aan de N305 waardoor een heel stuk maximaal 70 km/u gereden mag worden. Wel veel regen.
Baarn – Dronten – Lelystad was 75 km. Bij thuiskomst stond de range nog op 35 km. Vanwege het vele onweer maar even niet aan de lader gelegd, er zit geen overspanningsbeveiliging in de ZOE en morgenochtend is er tijd genoeg om te laden. Kilometerstand is nu 6273km.

Harde wind

‘t Waait fors vandaag en dat is goed te merken aan het verbruik. 22kW verbruik bij 104km/u tegen de wind in. Sta nu aan de snellader bij Amersfoort Noord aan de Maanlander. Even bijtanken omdat ik het rondje Lelystad-Dronten-Baarn-Dronten-Lelystad net wel/niet red op 1 lading.
‘t Was wel even zoeken naar de snellader. Helaas hier geen Starbucks

image

Is net een Outlander erbij komen staan. Kennelijk kunnen we tegelijk snelladen, ik AC hij DC.

Parkeerplek zoeken

Vandaag naar Utrecht met mijn contrabas. Speel mee in een nonet, vier strijkers vijf blazers. We hebben het nonet van Nina Rota ingestudeerd en hebben vandaag een ‘open repetitie’ om het stuk te laten horen aan vrienden en familie. Martijn kan niet, hij moet bij een cantate spelen in Kampen. Hij gaat met de C5, want Lelystad – Kampen is korter dan Lelystad – Utrecht. Tja, bij aanschaf van de ZOE dachten we dat we andere conclusies zouden trekken.

De repetitie in Utrecht vindt plaats in Parnassos en ik was van plan om in de parkeergarage tegenover te parkeren. Ik heb wat onzuinig gereden want ik was weer eens een beetje laat en heb dus wel een laadpaal nodig om thuis te komen. Maar op zondag is het buiten parkeren gratis. Hm, dan liever buiten staan. Maar dat vindt iedereen dus geen plekje vrij. Maar de app van TheNewMotion weet raadt, volgens de app is er een laadpaal vrij die ook nog op loopafstand staat. Mooi, er heen gereden en inderdaad een plek vrij voor elektrische auto’s.
image

Pas later zag ik dat naast Parnassos ook nog twee laadplekken vrij waren. De app kende die laadpalen wel maar wist niet de laadstatus en deze was dan ook grijs gemarkeerd in de app.

Bachfestival Lelystad

Dit weekend hoeven we niet ver te reizen met de ZOE. Er is een Bachfestival in Lelystad georganiseerd door het Apollo Ensemble. Het festival bestaat uit een concours, masterclass, orkesten enz. Erg leuk en gezellig. Ik doe aan het concours. Op cello speel ik met Ruud Pilon de gamba-sonates. Tevens neem ik deel aan een gelegenheidsorkest. In het orkest speel ik contrabas.

IMG_20141004_172005‘s Ochtends moet ik voor het concours spelen, ‘s middags is de orkestrepetitie. Martijn komt ook mee om te luisteren bij het concours. Ook een leerling van Martijn doet mee aan het concours. ‘s Middags gaat hij nog even met de ZOE naar Dronten voor een repetitie daar. Kortom er moet deze ochtend veel mee in de ZOE; contrabas, cello, viool en twee personen. Het past prima. De contrabas kan mooi met de hals tussen de twee voorstoelen geschoven worden.

Woon-werk

Vandaag weer eens naar Arnhem gereden. Doorgaans werk ik in Amsterdam, maar vandaag vanwege wat afspraken dus naar Arnhem. Had de snelste route ingepland in de navigatie, dat betekent Lelystad, Harderwijk, Apeldoorn en dan via A1, A50 naar Arnhem. Maar dat plan ging niet door, op de A50 stond een vrachtwagen in brand geladen met gasflessen en geparkeerd bij een benzinestation. Briljante combinatie. Dus geen A50.
De navigatie van de ZOË kan ook en eco route berekenen wat een energie zuinige route moet opleveren. Op dit traject geeft hij dan meestal een route via Otterlo aan. Maar vandaag wilde hij toch via Apeldoorn. Ook de navigatie was op de hoogte van de afsluiting op de A50 en stuurde mij via Hoenderloo. Niet de meest snelle route, maar inderdaad een energie zuinige route. Bij aankomst, na 80km, had ik nog 54%aan lading. Dus in principe zou ik zonder laden weer thuis kunnen komen. Maar ik hoop toch echt dat de terug reis sneller verloopt.

Ik was onlangs door collega’s op de hoogte gebracht dat er in de parkeergarage van de ING een lader was. Vandaag is het de tweede keer dat ik m daar aansluit. Na de gebruikelijke controle geeft de auto een geschatte laadtijd van meer dan 8 uur. Dat is wel erg langzaam. Maar als ik 5,5 uur later bij de auto kom is hij al lang en breed klaar met laden. Vreemd, meestal klopt z’n voorspelling beter.

Terugweg ging inderdaad sneller. Maximum snelheden gereden. Thuis gekomen staat de range op 75km en de batterijlading op 45%. Niet slecht.