Winterrit

Vanochtend naar Dronten gereden voor een repetitie. Ik speel mee op de contrabas bij het docentenconcert in de Meerpaal. IJzel en sneeuw waren op de provinciale weg Lelystad-Dronten redelijk verdwenen. Een collega speler had op de Rietweg toch nog een spiraal gedraaid. Helemaal betrouwbaar was het kennelijk toch niet.

Vandaag was er ook een nerd dag voor zweefvliegers waar diverse clubs presentaties hielden over welke software zij gebruiken. De dag vond plaats in Gilze Rijen. Vanwege de repetitie ‘s ochtends kon ik slechts een deel van de dag meemaken. Maar ja, een leuk ritje met de ZOE sla ik niet snel af, zeker niet als de dag wordt afgesloten met chinees.

Om niet teveel tijd te verdoen moest ik een beetje strategisch laden vandaag. Mijn snellaad mogelijkheden lagen bij Nieuwegein, Meerkerk en Oosterhout. Op al deze locaties is slechts één snellader beschikbaar dus moest ik ook rekening houden met “bezet” of “out of service”. Oosterhout kon ik niet op één lading halen vanuit Lelystad, via Dronten. Dus eerste laadsessie uitgevoerd bij AC Restaurant te Nieuwegein. Laadpaal werkte naar behoren en was ook gelijk beschikbaar. De laadsnelheid neemt af naarmate de batterij voller wordt. Om zo’n groot mogelijke laadsnelheid te bereiken kun je dus beter twee keer een halve batterij laden dan 1 keer tot bijna vol. Zo gezegd, zo gedaan.

Gilze Rijen ligt vlakbij Oosterhout waar dus een snellader staat. Maar omdat de ZOE de batterij niet zelf verwarmt heeft snelladen geen zin als je nog maar 10 minuten hebt gereden; een koude batterij laadt niet snel. Dus op de heenweg nog maar wat bijladen zodat ik in ieder geval Nieuwegein nog kan bereiken in het geval Meerkerk stuk of bezet is. Voor het eerst ook Tesla superchargers gezien in het echt. Deze staan bij AC Restaurant Oosterhout.

Na de korte laadsessie in Oosterhout door gereden naar de zweefvliegclub van Gilze-Rijen. Was een leuke en gezellige bijeenkomst. Na alle presentaties was het tijd voor een chinese rijsttafel, gevolgd door de terugreis.

In Oosterhout had ik geladen tot iets meer dan 70%, ik zou dan nog 20km overhouden bij Meerkerk voor het geval de lader niet werkt. Planning klopte precies bij aankomst te Meerkerk. Meerkerk is een prettige plek om te laden. De snellader staat bij de ingang van Starbucks. Daar 15 kW geladen tot ruim 85%. Genoeg om de 85km naar Lelystad te rijden. Bij thuiskomst had ik nog 11km over. De snelwegroutes vandaag gereden cruise op 104 km/u.

IMG_20150124_193422

Renault heeft aangekondigd in 2017 met een nieuwe ZOE te komen met batterij met range van 300km. Dat zou wel prettig zijn. De huidige ZOE heeft een range van 150 km, in de winter ligt dat rond de 120 km. Op zich kan het wel, even tussenladen vind ik ook niet zo’n probleem. Maar je moet wel de langere ritten goed plannen. Wat dat betreft heeft elektrisch rijden veel overeenkomsten met Zweefvliegen. Je hebt een beperkte hoeveelheid energie mee, en je moet je tochten goed plannen.