Laadproblemen

Eind oktober hebben er met ZOE een hardnekkig laadproblemen gekregen. Eerste sympomen deden zich voor op 29 oktober. We wilden die de naar Ouddop reizen. ‘s Ochtends probeerde ik de auto nog even voor te verwarmen. Het is de bedoeling dat gebeurt met stroom uit de laadpaal, maar deze werd niet ingeschakeld. De auto gaf een herhalend tikkend geluid bij de stekker. Stekker eruit en erin, hielp niet. Noodlaadkabel gaf in eerste instantie hetzelfde probleem maar na nog een poging werd de stekker toch geaccepteerd. Toch maar op weg gegaan met de ZOE, dom dom. Bij de eerste snellader in Meerkerk werd de stekker weer niet geaccepteerd door de auto. Veel pogingen gedaan, niets hielp. We konden nog 40km rijden, naar de renault dealer in Gorinchem gereden. Geen ZE dealer dus ze konden weinig voor ons doen dan Renault Route service bellen.
image

Auto met bergersauto naar Rotterdam gebracht waar wel een ZE dealer zit. Probleem kwam niet bekend voor, de auto moest daar blijven. Gelukkig konden we wel een leenauto krijgen.

De auto was de volgende woensdag klaar. Een deel van de laadunit (BCB) was vervangen, de laadproblemen waren voorbij. Tenminste, voorlopig. Anderhalve week later bij de snellader van Lelystad exact hetzelfde probleem was weer terug. Overeenkomst met de vorige keer was het weer. Net als op 29 oktober was het een druilerige dag.
Op het renault forum werd suggestie gegeven van vieze / gecorrodeerde contactpunten. Thuis de auto in de garage gezet en na ruim een uur kon ik weer laden. Dat bevestigde wel het idee dat het met vocht te maken had. Contactpunten schoon gemaakt. Maar effect was niet overtuigend. Op 15 november de dealer gebeld. Zij hadden plek in hun agenda op 30 november. Not amused over die lange periode. Zeer frustrerend als de laadfunctie zo onbetrouwbaar is. Als de auto ‘s avonds niet wilde laden deed tie het de volgende ochten vaak weer wel. Op gegeven moment was ik het zat en heb een contact spray gekocht. Dat leek wel verbetering te geven maar nog steeds niet 100%. Aantal pogingen opnieuw gesprayd.
De laadstekker bestaat uit twee samengevoegde helften. Ik vroeg mij af of er misschien water door de stekker kon sijpelen en op die manier vuil meeneemt naar de contactpunten. Een stuk ducktape erover geplakt, contactpunten nogmaals intensief met spray behandeld. Daarna de hele week geen problemen meer gehad.
Op 30 november de auto toch naar de dealer gebracht. Daar is de lock motor van de vergrendeling van de laadaansluiting vervangen.