MacCready

Vandaag weer eens in Arnhem gewerkt. Met de ZOE ernaar toe gereden. Het waaide flink vanochtend en had de wind in de kale polder behoorlijk tegen. Tja met die stroomlijn van de ZOE merk je dat behoorlijk in het verbruik. Op de Larserweg reed ik 100km/u met een verbruik op dat moment van 22kW. Dan ben je na en uur en 100 km verder wel door je energie heen.
Ik vroeg mij af of je de theorie van MacCready ook een beetje kan toepassen op autorijden. Is het verstandiger om bij tegenwind juist harder te rijden zodat de tijd dat je last hebt van die tegenwind korter wordt? Maar hoeveel harder moet je dan rijden?
Het lijkt mij wel leuk om eens en snelheids polaire te maken, hoeveelheid energie tegen de rijsnelheid. Ben ook benieuwd naar hoe die zich zal verhouden t.o.v. de snelheids polaire van een Tesla.

Vanochtend voor de snelste route gekozen en overal de maximum toegestane snelheden gereden. Dat leverde een dieptepunt in verbruik op. In Arnhem had ik nog 30%lading over. Is trouwens wel grappig in Arnhem. Het laatste deel van de route is naar beneden de berg af. Vanaf afslag Arnhem op de A50 tot aan Velperweg krijg ik 2 km aan range erbij terwijl die afstand 5km is.

Op de terugweg heb ik de zuinige route gereden. D.w.z via Deelen, Hoenderloo en bij Ugchelen de snelweg A1 op tot afslag Harderwijk. Scheelt ongeveer 10 minuten aan reistijd. Overgebleven acculading 54%. Behoorlijk verschil dus.

Ik kwam er vandaag achter dat de laadpaal op het werk langzaam begint.

image

Bij de start van het laadproces voorspelde de ZOE een laadtijd van 11u en 40 min. Ik was nog even bezig met het instellen van de comfort timer, zodat de auto vast lekker warm is bij vertrek, waarna de laadtijd indicatie versprong naar ruim 6 uur.

image

Je kan jammer genoeg bij de ZOE niet zien met welke capaciteit er geladen wordt.

Leave a Reply